”Podcast, hur svårt kan det vara?”

Podcast, ett fantastiskt sätt att att nå ut till både kunder och egna anställda, men hur gör man?
Är podcast verkligen seriöst?
Krävs det inte en massa utrustning och en studio?

Kursledare är Gunnar Oesterreich
Utgivare av intervjupodcasten ”Spännande möten” där Gunnar möter intressanta gäster, så som exempelvis Lottie Knutson, Anna Maria Corazza Bildt och Markus Torgeby.
Gunnar har många års erfarenhet från kommunikationsbranschen, bl a från egen reklambyrå, digitala strategibyrån Zooma och senast som marknads- och kommunikationschef på Salming Sports.

 

En kurs i hur du snabbt kommer igång med din företagspodd

Kursupplägg
• Vad är en podcast?
• Varför podd och hur skall den integreras i mediemixen?
• Hur skapar jag bra innehåll och för vem?
• Planering och publicering
• Vem lyssnar egentligen?
• Deltagarna skapar ett eget 3 min poddavsnitt på 30 minuter
• Spelar upp och diskuterar upplägg
• Övergripande redigering
• Vilken utrustning behöver jag?
• Hosting och distribution

Målet är att du efter avslutad kurs har grunderna för att kunna skapa en egen podd tillsammans med din kommunikationsavdelning

Vem kan delta?
Du som funderar på att starta en podd på företaget eller privat

 

Varför skall vi ha en podd?

• Podd är intresse, den som lyssnar är genuint intresserad av det du har att säga
• Podd är personligt, här når du både fram och in med ditt budskap utan andra störningsmoment
• Att lyssna på podd är tidseffektivt, vi använder bara ca 30% av hjärnkapaciteten vilket gör att vi kan göra annat samtidigt som exempelvis träna, städa eller köra bil
• Du kan över tid bygga en stor och lojal publik, särskilt i kombination med andra delar i mediamixen
• Att producera podd är relativt kostnadseffektivt

 

Poddlyssnandet, några siffror

• Veckolyssnandet har ökat med 26% från 2018 till 2019 (Orvesto PODDTOPPEN 2019:1)
• 2018 investerades det 479 miljoner dollar i poddannonser. Annonsintäkter i poddar beräknas passera 1 miljard dollar i USA 2021 (Interactive Advertising Bureau (IAB ) och PwC)
• 59% av alla podcastlyssnare spenderar mer tid på lyssning än på sociala medier (The Podcast Trends Report 2019)
• 89% återberättar ofta eller ibland det de hört i podden för andra (Undersökning ”Podcastvanor 2016” utförd av designstudion Daytona)
• 55% av alla internetanvändare lyssnar någon gång på podd, varav 20% minst en gång i veckan (Svenskarna och internet 2019)
• Hela 48% anser att konsumera poddar känns som meningsfullt, medans endast 24% säger det samma om sociala medier. (Svenskarna och internet 2019)